Tuesday, 12 July 2016

PDP : Membina Kanvas Catatan Elektronik



Salam Aidilfitri, sahabat...

Dua minggu lalu, saya telah diarahkan untuk menyertai taklimat berkenaan Program terkini KPM, Highly Immersive Program (HIP). Terdapat 10 buah sekolah yang bakal menjadi perintis di Daerah Kinta Utara untuk program ini. Objektif HIP adalah untuk mewujudkan suasana / pembudayaan penggunaan Bahasa Inggeris oleh semua warga sekolah termasuk ibubapa, guru, murid, staf serta komuniti. Staf bukanlah terhad kepada kerani sekolah sahaja, tetapi melibatkan warga kerja secara keseluruhan termasuk jaga, pekerja pembersihan dll. Saya merangka aktiviti yang boleh dijalankan secara umum dan pada masa yang sama dapat menarik minat warga sekolah untuk sedikit sebanyak mempelajari Bahasa Inggeris. Antara yang telah saya telah cadangkan adalah tentang penggunaan kanvas elektronik yang membolehkan semua warga sekolah saya terlibat secara langsung dengan hanya menggunakan satu link yang diberi.

Kanvas Elektronik yang saya maksudkan ialah, aplikasi Padlet. Saya mula diperkenalkan dengan aplikasi Padlet ini awal tahun lalu oleh Guru Besar SK Seri Ampang, YM Raja Zainalabidin Bin Raja Yahaya, sewaktu menghadiri program penanda aras di sekolah beliau. Beliau antara Guru Besar yang saya kenal, hebat dalam bidang ICT. Padlet adalah suatu aplikasi yang sangat mudah digunakan. Saya akan tunjukkan bagaimana untuk memulakan pembinaan kanvas elektronik anda!

Langkah 1
Pergi ke laman https://padlet.com
Klik pada butang login
Pilih untuk login menggunakan google account (gmail) atau facebook account anda

Langkah 2
Mula mencipta tapak. Tuliskan tajuk dan deskripsi. Pilih latar belakang, icon.. Pilih layout GRID supaya teks lebih tersusun. Set kan setting to public supaya semua orang yang ada link boleh menulis di atas kanvas tersebut.

Langkah 3
Copy link dan buka satu lagi tab baharu.. Pergi ke gg.gg untuk memendekkan url anda. Paste kan link padlet yang telah di copy di gg.gg. Pendekkan dengan meletakkan perkataan yang bersesuaian diakhir link. Contohnya, anda mungkin boleh meletakkan singkatan nama sekolah dan sebagainya.

Langkah 4
Edarkan link kepada semua pengguna (warga sekolah) supaya mereka boleh memasukkan idea/pendapat/jawapan dll.

Sila rujuk video tutorial 'bisu' saya yang tak seberapa ni ye... Hehe



Sebenarnya, macam-macam yang anda boleh buat dengan padlet ni.. Selain untuk pdp, ia juga boleh digunakan sebagai pelantar orang ramai menyalurkan pendapat/idea/maklumbalas. Saya selalu menggunakan aplikasi ni sewaktu saya selesai memberi ceramah, saya akan minta para peserta untuk menulis feedback mereka di kanvas tersebut.. Untuk pdp atau sesuatu program khususnya, anda boleh meletakkan tajuk yang bersesuaian.. Sebagai contoh, untuk program HIP ini saya mencadangkan untuk bina tapak bagi tajuk seperti berikut :-
1) Idioms and meanings
2) Synonyms
3) Antonyms
4) Writing about their feelings (exactly like parking lot dalam pembelajaran abad ke-21)
5) Learn a word a day - new word/meaning
6) Collective Nouns
7) Proverbs and meanings
8) Dedication on special occasions (Hari Raya, Hari Guru, etc)
9) English songs that they love
10) Commenting/Debate (by giving one general topic)
11) brainstorming for writing activity
12) listing (by giving title like clothing, food, animals etc)
dan banyak lagi...

Yang menariknya, penggunaan padlet ini amat mudah. Masuk ke link yang diberikan. Hanya klik 2 kali pada kanvas (double tap) dan sudah boleh mula menulis. Selain itu, ia juga mesra telefon pintar. Zaman sekarang zaman telefon berada ditangan, jadi saya rasa aktiviti menggunakan padlet ini boleh dilaksanakan dengan sangat baik. Yang penting, semua orang haruslah dididik untuk positif dalam menerima perubahan dalam sistem pendidikan kita! Ukenduit!


Sunday, 3 July 2016

Bagaimana Untuk Tunaikan Wang Menggunakan Western Union?


Kelmarin merupakan pengalaman pertama saya menunaikan wang yang dikirim melalui Western Union. Beberapa kali saya ke bank, rupanya bukan semua bank menyediakan perkhidmatan Western Union. Oleh kerana saya adalah pengguna tegar Maybank, sudah semestinya bank tersebut menjadi destinasi pertama yang dituju. Malangnya, Maybank adalah salah satu bank yang tidak menyediakan perkhidmatan ini. Goshhh! Pergi pula ke Bank Rakyat, yes! Bank Rakyat ada servis ini tapi sekali lagi saya pulang dengan tangan kosong apabila sistem online Western Union di Bank Rakyat sedang terganggu. Perghhh.. Susahnya nak dapatkan duit yang tak seberapa ni! Sabar jer la..

Misi ke bank seterusnya.. Fine! Kali ni saya pilih ke Public Bank, sebab pihak Maybank ni yang cadangkan untuk ke sini. Huhu.. Alhamdulillah, Public Bank ada menyediakan perkhidmatan Western Union. Rasa macam nak melompat bintang jer... Lega sangat dapat cash kan duit tu!

Okay, macam mana saya boleh dapat bayaran menggunakan Western Union? Ini jawapannya... Pada bulan Jun yang lalu, saya telah di sponsor oleh pihak Google untuk ke Persidangan Top Leader Google Educator Group yang telah berlangsung di Google, Singapura. Memandangkan saya di sponsor, jadi, saya dibenarkan untuk 'claim' airport transfer dari hotel ke airport dan dari airport ke hotel... Tak banyak pun nilainya, tapi oleh kerana bayaran dalam USD, jadi banyak juga lah.. Boleh la nak buat beli kuih raya sebalang dua. Kikiki... Pihak Google telah membenarkan saya membuat tuntutan dan mereka membayar semula tuntutan saya dengan menggunakan Western Union. International sangat kannn! :D

Sekarang saya akan menerangkan kaedah menunaikan wang menggunakan Western Union.
Pertama sekali, anda perlu mengisi borang. Borang tidak diletakkan di tempat borang, sebaliknya, anda perlu meminta dari pegawai bank (customer service). Saya agak mungkin kerana perkhidmatan ini kurang popular dan jarang-jarang digunakan. Sebab tu borang pun mereka tak display.

Kedua, anda perlu melengkapkan borang.. Ada 3 bahagian yang perlu anda lengkapkan. Untuk bahagian pertama (receiver), isikan nama anda, alamat, tarikh lahir, nombor KP, nombor telefon, jantina, tempat bekerja dan nama pekerjaan anda. Untuk bahagian kedua (sender), isikan nama pengirim, tempat wang dikirimkan serta nombor kod rahsia (nombor kawalan pindahan wang) yang diberikan oleh si pengirim duit. Kemudian, anda perlu isikan Bahagian yang ketiga iaitu 'purpose code'. Pihak bank amat memandang serius tentang tujuan wang dihantar. Saya disoal selidik seperti penjenayah kerana terlupa menulis tujuan wang dikirimkan.. Deymmm! :D Tujuan pegawai bank itu menyiasat adalah untuk mengetahui tujuan sebenar wang dikirimkan. Mungkin ada kes pernah berlaku kot.. kes black money ke kes apa-apa la yang melibatkan urusniaga antarabangsa. Setelah saya memberi keterangan tentang bayaran tersebut, pegawai bank tersebut masih tidak berpuas hati. Dia meminta saya menunjukkan bukti. Nasib baik ada bukti perbualan antara saya dengan pihak Google di email yang dapat saya paparkan menerusi telefon pintar.. Perghhh.. Lega! Serius masa tu rasa macam penjenayah antarabangsa kelas 1..

Ketiga, beratur di kaunter khas untuk menunaikan wang yang dihantar! Yesss.. Part ni saya suka sebab tak perlu ambil nombor dan tunggu lama.. Terus ke kaunter khas! Best!

Keempat, ambil duit, slip yang sudah di print dan boleh pulang dengan senyuman sebab dah dapat duit tu.. Jangan lupa ucap terima kasih dan lambai kat pegawai bank tu! Huhu..

Saya dapat merasakan penggunaan Western Union ini dikawal ketat oleh pihak bank tempatan. Ada la sebabnya tu kan... Rasanya proses menghantar wang lebih mudah dari menerima. Beberapa kali saya menguruskan penghantaran wang kepada individu di Indonesia, tak pernah pula saya disoal siasat sebegini rupa.. Oh ya, dulu saya selalu buat transaksi Western Union di CIMB Bank.. Masa di KL CIMB dekat jer dengan rumah... :D

 Haishhh.. Apa pun, pastikan anda tahu siapa yang mengirim wang dan mengapa wang dikirimkan kepada anda. Kalau tak tahu, memang masakkkk la nak menjawab! Kalau ada bukti, sila tayang kepada pihak bank ok!

Nota kaki: Sebenarnya saya tak tahu pun saya dibenarkan untuk buat tuntutan... Rezeki bulan puasa... Hiks... Saya belum serik menggunakan Western Union! :)

Saturday, 2 July 2016

PDP : Teaching Writing For Beginners


Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia!

Untuk mengekalkan keaktifan murid-murid sewaktu bulan Ramadhan adalah suatu cabaran buat saya. Biasalah, murid-murid Tahun 4 dan 5 yang kebanyakkannya masih betatih belajar berpuasa, nampak layu lebih-lebih lagi jika jadual saya satu atau dua jam sebelum balik. Nak marah, kasihan pula.. Maklumlah, berpuasa. Terpaksalah bersabar dengan kerenah mereka.

Otak terfikir-fikirkan aktiviti yang boleh menarik minat mereka untuk belajar tentang angkasa lepas. Tajuk yang mencabar juga. Saya sendiri kurang pengetahuan tentang 'astronauts', 'planets' dan lain-lain sehinggakan saya terpaksa membuat sedikit 'research' tentang itu. OMG! Dalam hati takut juga jika ditanya macam-macam. Pheww..

Saya mula memikirkan beberapa cara yang efektif yang mampu membuatkan murid-murid saya belajar dengan seronok dan berkesan. Tajuk ke-9, Our Solar System, untuk Bahasa Inggeris Tahun 4 dan Space Exploration, untuk Bahasa Inggeris Tahun 5 ternyata tajuk yang agak berat dan membosankan kerana pada saya cerita bulan dan bintang bukanlah sesuatu yang boleh di'goreng' sesedap rasa. Tajuk ini memerlukan pemahaman fakta! Alhamdulillah, aktiviti hands-on yang saya jalankan untuk beberapa hari mendatangkan hasil yang sangat baik! Objektif saya adalah untuk mengajar murid-murid menulis ayat mudah disamping belajar tentang sistem solar, kehidupan seharian seorang angkasawan dan lain-lain yang berkaitan dengan angkasa lepas.


Here we go.. Pada hari pertama (listening and speaking), saya jalankan aktiviti menonton klip video pendek yang saya ambil dari 'youtube'. Kebanyakkan video adalah dalam Bahasa Inggeris. Memandangkan murid-murid saya kurang mahir Bahasa Inggeris, saya akan memasangkan setiap video sebanyak 2 kali. Kali pertama, video dipasangkan tanpa henti. Kali kedua, saya akan 'stop' video beberapa kali dan terangkan dalam Bahasa Melayu. Klip video yang dipilih adalah berkenaan kehidupan angkasawan di angkasa lepas. Seronok juga, saya pun belajar sama. Siap tengok video angkasawan negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor solat dalam space station! Interesting! Kemudian, saya jalankan sesi soal jawab bersama murid-murid. Soal jawab adalah berdasarkan video yang ditonton. Soal jawab dijalankan untuk menguji kefahaman mereka. Disamping itu, saya juga memberi 'hint' kepada mereka yang mereka perlu menghasilkan suatu projek tentang 'astronauts'. Saya minta mereka catat 'point' penting dalam buku conteng. Ok, tamat 1 jam pdp saya.


Pada hari kedua (sepatutnya reading, tapi saya buat writing.. ), saya bahagikan mereka dalam kumpulan kecil. 5-6 orang satu kumpulan. Saya edarkan kad manila sekeping setiap kumpulan beserta sebatang pen marker. Lain-lain hiasan seperti 'sticker' 'pen bewarna warni' dll saya minta mereka bawa sendiri. Ok, hari ini mereka perlu brainstorm mengikut 3 'subheadings' yang telah saya sediakan; have, are, can. Dengan tajuk 'astronauts', mereka perlu fikirkan dan lontarkan idea mereka melalui 3 cabang tersebut. Kemudian, saya minta mereka catatkan dalam kad manila yang diberikan. Semasa sesi 'brainstorming' ini, saya lihat murid-murid sangat bersungguh-sungguh. Tambahan pula saya memang sediakan hadiah untuk aktiviti kali ini. Jadi, mungkin kerana mahukan 'reward', mereka beriya-iya menulis cantik, kemas dan berkolaborasi bersama-sama ahli kumpulan. Saya memang tekankan yang saya akan pantau 'sleeping partner', andaikata ada yang tidak bekerjasama, kumpulan tersebut akan diisytiharkan KALAH.


Hari ketiga, masih lagi dengan aktiviti menulis (writing). Saya minta mereka membina ayat ringkas menggunakan perkataan-perkataan yang telah mereka tulis. Contohnya, Astronouts are heroic, astronauts have sleeping mask, astronauts can float. Hasilnya, lebih dari 15 ayat dapat ditulis. Macam tak sangka! I was happy to see them working in groups. Semua bergerak, ada yang melukis, ada yang menulis ada yang menghias on that piece of manila card.. Amazing!

Please ignore the spelling errors! :)
Hari keempat, hari untuk mempersembahkan hasil kerja masing-masing. Language Art! Saya panggil setiap kumpulan untuk datang ke depan dan 'present' hasil kerja mereka. Saya minta semua ahli turut ke depan. Nak latih mereka untuk biasakan bercakap dihadapan orang. Di samping itu, saya mahu mereka menyokong ahli kumpulan mereka, semangat berpasukan katanya.. :D Sekali lagi, I was impressed by their presentations. Presentation mereka sangat menarik, they read line by line, dengan hasil kerja yang awesome membuatkan rakan-rakan sekelas mereka tertarik untuk mendengar. Masing-masing menilai dan berbisik-bisik tentang kecantikan tulisan/lukisan/persembahan rakan-rakan mereka.

Please ignore the spelling errors! :)
Akhir sekali, saya mengumpulkan kesemua hasil kerja mereka dan meminta sahabat-sahabat saya untuk membuat penilaian. Guru-guru kagum dengan hasil kerja mereka. Dengan sedikit kesalahan ayat serta ejaan, saya rasa kerja mereka patut dibanggakan dan dijadikan contoh.. Semoga anak-anak murid saya terus sukses mengapai cita-cita mereka.

Please ignore the spelling errors! :)
Nota kaki : Harapan saya agar mereka tidak lupa mendoakan kesejahteraan guru-guru mereka!